tisdag 4 december 2012

Lucka 4 - En person jag beundrar

Jag fortsätter med Emily Dahls julkalender, bilden för idag är

En person jag beundrar:


Bildkälla:
Jag valde Elise Ottesen-Jensen, kvinnan som grundade RFSU och som kämpade för kvinnors rätt till sin kropp och för att upplysa svenskar om hur man kunde skydda sig för att inte bli gravid. När det var olagligt åkte hon runt i Sverige och provade ut pessarer till kvinnor, delade ut kondomer och informerade om preventivmedel.

För att förstå vart hennes engagemang kom ifrån tycker jag verkligen att ni skall läsa hennes biografi, det gjorde jag när jag skrev mitt specialarbete om aborter när jag gick i gymnasiet och det är verkligen en intressant biografi. Jag önskar att jag skulle vara lika stark som Elise och stå upp för det jag tror på.

Kuriosa är att jag har fått en av tunnelbanevagnarna namngiven efter Elise då SL hade en tävling när vagn2000 var nya och de ville ha namn till sina vagnar. Jag har dock aldrig haft förmånen att få se den vagnen i trafik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar