torsdag 6 december 2012

Bära barn

Trött mamma med E i den underbara Looman
När vi fick stora tösen så köpte jag en sjal till henne, en Looma Sino som vi använde en del. Perfekt när man hade ett barn som ville ha närhet och bli buren, sparar både ryggen och ger en möjlighet att göra annat samtidigt som man bär sitt barn. Maken blev dock aldrig riktigt bekväm med hur man knyter sjalen. Sen gjorde jag någonting som jag nu inser kanske var dumt, när dottern blev större så sålde jag den fina sjalen för jag tyckte att det var dumt att den bara skulle ligga på vinden för vem visste om det skulle bli fler barn i den här familjen. Så när vi väntade barn två så började jag läsa lite mer om bärselar eftersom att maken aldrig riktigt blev vän med sjalen, jag hittade då information om en sele som heter Ergo Baby, vi kollade filmer, läste användarrecensioner och kom fram till att det nog kunde vara ett alternativ till sjal som skulle passa maken. Jag deklarerade dock att jag utöver selen faktiskt ville ha en sjal också eftersom att jag tyckte den funkade så bra. Så den här gången har vi både sjal och sele vilka båda har sina för och nackdelar.

Mobykopian och lilla D
Sjalen vi har nu har jag köpt på Tradera och jag misstänker att den är en piratkopia av en Moby Wrap, den saknar nämligen mittmarkeringen med Moby loggan men det medföljde informationsbroschyr från Moby Wrap och en liten instruktions-dvd. Jag insåg nämligen till min stora sorg att Looma inte längre tycks existera och att hitta begagnade Looma sjalar tycks inte vara helt lätt. Den här sjalen är dock helt ok och jag upplever att tösen sitter bäst i den när jag bökar runt här hemma, jag känner mig trygg när jag böjer mig ned för att plocka upp saker etc för hon sitter där hon sitter och jag upplever inte att hon är på väg ur sjalen. Jag har till och med beslutat mig att skaffa en vävd sjal när tösen blir större och denna trikåsjal börjar kännas för vek för henne.

Lilla D i ErgoBabyn
ErgoBabyn är även den köpt på tradera, främst med tanke på maken eftersom att han inte blev vän med sjalen förra gången. Fördelen är att vi kommer kunna bära med den i många år. Nu så här i början behöver man ett slags inlägg för spädbarn, detta gör att det blir lite bylsigt och i och med att man då bär barnet liggande på sidan mot en så upplever jag att man inte får samma närhet som i sjalen. Jag känner mig inte heller lika trygg när jag ska böja mig ned och plocka upp saker, det känns nästan som att tösen är på väg ur selen och jag håller automatiskt emot med ena handen och då tappar ju bärandet lite av friheten. Jag tycker också att tösen sitter mer hopklämd och det ser inte alls lika bekvämt ut, men jag tror att denna sele kommer bli en vinnare när tösen blir äldre, och när man bara snabbt behöver få upp tösen i bärläge för att gå så hon kan somna så är den ju grymt smidig.

Summa summarum så kan man konstatera att sjalen och selen kompletterar varandra väl och jag kan verkligen rekommendera den som funderar på att köpa sjal alt sele att dels läsa på och sen satsa på det som de instinktivt känner passar dem bäst om man inte vill satsa på båda. Personligen så tycker jag sjalen är nummer ett för jag får närheten med mitt barn och jag upplever att hon tycker att det är tryggt då hon oftast somnar omedelbart när jag sätter henne i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar