tisdag 25 oktober 2011

Höstkänslor

Jag är en sån där jobbig person som ler överseende när någon i min närhet deklarerar hur hemskt det är att det blivit höst och sedan går loss i ångest över att den stundande vintern snart är här. När denna person orerat färdigt och spytt ur sig sin galla så deklarerar jag glatt att jag gillar alla årstider och att jag tycker att hösten är så skönt för nu kan jag göra höstfint hemma, göra mig en kopp te och sedan tända lite ljus sätta igång nån bra spellista i Spotify och bara njuta... Inte varje kväll men nån gång då och då för att ladda batterierna. När jag har pratat mig varm om höstens förträfflighet fortsätter sedan glatt att hävda att jag hoppas vi får ytterligare en kall och vit vinter så som de två sista.

Just nu njuter jag alltså av hösten och den mysfaktor jag tycker att den står för. Igår passade jag på att sätta ned några krukor ljung, prydnadskål och cyklamen i en stor betongkruka vi har på framsidan. Förr brukade jag plantera dem men nu har latmasken i mig insett att ingen ser att jag bara ställt ner krukorna, dessutom blir det lätt att förändra om nån blomma skulle dö eller om man bara känner för det. Nu ska jag bara höstfixa baksidan och inomhus och sedan bjuda hem vänner så jag får anledning att tända ljusen på farstubron och ösa ur mig höststämning, så väl inne som ute.

I år har jag dessutom gett mig sjutton på att när det kommer till kläder för vintern så ska jag inte grotta ned mig i nyanser av brunt, grått och svart utan våga leva ut och använda färger. Visst min roströda kappa som jag visade här om dagen kanske inte är något lysande exempel men jag lovar om jag bara får lite tid på mig ska jag nog klara att våga mig på mer färger även under vintern. Idag passade jag på att gå lite i butiker medan jag väntade på att min föreläsning jag skulle på efter jobbet skulle börja och visst jag inser att jag inte klarar att göra precis vad som helst i färgväg, den chockrosa mössan skulle till exempel aldrig få flytta hem till mig oavsett hur fin den än är för jag skulle ändå inte våga använda den. Däremot så har jag tidigare i höst gjort ett fynd på Kavats outlet i Kumla, har ni vägarna förbi så är det ett hett tips från min sida. I alla fall så hittade jag ett par kängor där för en bråkdel av vad de som är förstasortering säljs för i vanliga butiker och jag är så nöjd... jag har inte än kunnat komma på varför de blev andrasortering. Som grädde på moset så är mina skor ekologiska vilket jag gillar skarpt.

Men däremot så slog jag inte nåt slag för miljön idag, jag hade i och för sig med mig mat som jag kunde äta i skolan, men jag insåg när jag var på väg dit att jag inte hade nåt att äta med. Eftersom att jag inte kände nån större lockelse i att äta med händerna så slog jag till på ett gäng plastbestick när jag ändå sonderade terrängen på Lagerhaus inför kommande löneutbetalning. Inte så miljövänligt men snygga och rejäla var dom och inte särskilt dyra heller, jag kommer nog att diska och återanvända dem eftersom att kvaliteten kändes så pass bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar