torsdag 15 september 2011

Att virka eller inte virka




Just nu sitter jag i bilen på väg mot Skåne och våra vänner C & P som vi lovat hjälpa flytta in i deras nya radhus. Bredvid mig har jag en sovande dotter. Själv försöker jag ta tillvara tiden på bästa sätt. Men jag får känslan av att mina prioriteringar är lite skeva ibland. Just nu virkar jag på en dockfilt till dottern, egentligen borde jag nog läsa något av de papper som ligger i mitt knä, eller kanske kursboken i min väska. MEN med ursäkten att jag är så trött att jag skulle somna om jag öppnade kursboken eller läste en vetenskaplig artikel motiverar jag mitt fortsatta virkande. Detta till trots att jag tycker ämnet för kursen är jätteintressant. En del av detta handlar säkert om mitt uppskjutande beteende som ofta präglar min tillvaro. Kanske något att ta tag i, kommer det påverka hur jag upplever tiden? Med största sannolikhet ja! Gissningsvis kommer jag då äntligen slutföra flertalet projekt och på så vis i långa loppet frigöra tid och samtidigt kväsa ett ständigt pyrande dåligt samvete.

Alltså dagens att göra i framtiden är att ta tag i mitt uppskjutande beteende. Eller inte ens i framtiden utan börja redan nu med att lägga ifrån mig virkningen och ta upp min kursboken, jag ska bara virka färdigt den mormorsruta jag virkar på just nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar